Poniżej zapisuję zasady grania w grę "Bankrut" z użyciem kart ze zwierzątkami pochodzących z kart biedronkowych. Gra się świetnie - gorąco polecam dla całej rodziny! Mogą grać już dzieci 6-letnie, a nawet młodsze bystrzaki.
Zasady gry
Należy zgromadzić karty w ilości, jak na zdjęciu:
|
P.S.: "złoto" oznacza u nas karty w kolorze pomarańczowym |
Idealnie byłoby mieć po 5, 7, czy 9 kart z takimi samymi zwierzątkami, ale to nie u nas, dlatego posługujemy się kolorami.
Karty należy wymieszać i rozdać równomiernie między
co najmniej 3 graczy.
Jedna karta zostaje wolna - tę odkrywamy i kładziemy na środku tak, aby
była dobrze widoczna. Ta karta jest "felerna", czyli za posiadanie kart
w jej kolorze dostaniemy na końcu gry
punkty ujemne.
Gdy już mamy karty w ręku układamy je
w wachlarz -
karty w tym samym kolorze blisko siebie,
tak, żeby wiedzieć ile jakich kart mamy. W oryginalnym "Bankrucie" na
kartach są zapisane dużymi cyframi dane - ile, jakich kart jest w ogóle w
grze. U nas Jurek nie pozwolił pisać po kartach, wiec zaglądamy do
haninej ściągi.
Jeśli cały wachlarz kart nie mieści się w
dziecinnej rączce można sobie położyć karty przed sobą, ale osłonić
przed wzrokiem innych graczy (np. pokrywką pudełka po układance).
Teraz rozpoczynamy
licytację:
gracze wymieniają sie kartami w ten sposób aby zebrać wszystkie karty w
danym kolorze lub co najmniej większość kart z danego koloru, np. jeśli
wiemy, że w talii jest 7 różowych kart powinniśmy zebrać co najmniej 4 -
wtedy otrzymamy za nie punkty. Gdy kart będzie mniej niż połowa - nie
będą się liczyć do
końcowej punktacji.
Licytują wszyscy na raz jednocześnie
i to jest najfajniejsze. Graliśmy w układzie po 3 i 4 osoby, a hałas
się robi, jak na prawdziwym jarmarku! "Zamienię czerwone na zielone!",
"Potrzebuję zielonych! Kto sprzeda zielone?"
Można też oddać
kartę za darmo, jeśli ktoś chce ją wziąć, a nam ona niepotrzebna. Można
też zamienić w czasie gry kartę "felerną" na którąś ze swoich kart i
trzeba to głośno oznajmić. Kolor karty, którą położyliśmy na środku od
tego momentu staje się "felerny" (czyli za ten kolor będą punkty
ujemne).
Koniec gry następuje gdy przynajmniej
jeden z graczy zbierze komplet kart, tzn. wszystkie z wybranego koloru i
większości z innych kolorów. Wtedy ten gracz musi zawołać:
"STOP!". Za krzyknięcie "STOP!" gracz otrzymuje
5 punktów.
Teraz licytacje się urywają ("O, nie! Nie zdążyłam!") i podliczamy punkty:
- za posiadanie wszystkich kart z danego koloru, np. 5 czerwonych dostajemy po 2 pkt za kartę
- za posiadanie większości kart z danego koloru, np. 4 fioletowych otrzymujemy po 1 pkt za każdą kartę
- za krzykniecie "STOP!" gracz otrzymuje 5 pkt
- odejmujemy po 1 punkcie za wszystkie karty gracza w "felernym" kolorze
- za karty, które nie stanowią większości danego koloru nie dostajemy punktów wcale
Punktację zapisujemy w tabelce:
|
Tu wygrała Hania, a ja zremisowałam z Jurkiem |
I możemy zaczynać następną rundę.
Rund gry jest tyle, ilu graczy. Na końcu podliczamy punkty z wszystkich rund.